Så var då min tid på Sölvesborgs Kommun över. Med massa härliga minnen, roliga utmaningar och nya vänner. Men också med massor av frustration över värderingar, oförmåga att få långsiktighet och en känsla av att systemen är viktigare än människorna. För egen del har en del av svårigheten varit att jag haft sju olika chefer på fem år, ibland har jag känt mig helt chefslös även om det funnits någon på pappret. Det är ju ingen som skulle tycka det är bra, men det är ingen mer än jag som har koll på att det är så. Att en organisation inte fungerar som den ska är aldrig en persons fel, det handlar om så oerhört mycket annat och det är en komplexitet som är väldigt svår att klara ut. Det finns personer som har mer ansvar och betalt för det ansvaret, mycket landar hos dem, de behöver förstå komplexiteten, samtidigt som de bygger stöd för att understödja människorna i systemet, inte tvärtom. Det här gäller nästan alla organisationer, min senaste arbetsplats är varken bättre eller sämre än andra. Det jag vill få fram är att det faktiskt går att bli mycket bättre, genom relativt enkla åtgärder. Det kommer ner till värderingar, tydlighet i förväntningar, delaktighet och kommunikation. För det skapar upplevd kontroll hos medarbetarna och det är grunden till allt! Det är, exempelvis, när du inte upplever kontroll som medarbetare, som inre stress och utbrändhet kommer. Det handlar långt ifrån bara arbetsuppgifterna, utan också relationer, beslut som tas, möjligheten att påverka och mycket annat! Det är bristen på upplevd kontroll som släcker engagemang, att folk inte vågar ta beslut, att fel beslut tas och massor av annat. Jag vet att det sitter massor av människor runtom i vårt land som inte upplever den kontrollen på sin arbetsplats och det gör mig smått förbannad!
En klump i magen. Det är ofta det du får när du inte lever dina personliga värderingar. Det är den direkta feedbacken du får när du vet att du inte lever livet på det sätt du vill. I förra inlägget pratade vi om våra personliga värderingar, idag tänkte jag att vi lyfter det en nivå, till ett företags eller en organisations värderingar. Alla organisationer säger sig stå för vissa värderingar, men vad är deras motsvarighet till en klump i magen?
Vi behöver göra ett värdegrundsarbete, identifiera våra värderingar! Så har det låtit på massor av arbetsplatser de sista tio åren och de flesta av dem slutar med en lapp med värderingar som läggs i en skrivbordslåda. Eller möjligen att de hamnar på en hemsida, för att visa att vi har lite floskler vi också! För det är tyvärr väldigt få organisationer som lever upp till sina värderingar. Varför är det här så svårt?
Det börjar med ledarna
För mig handlar det om en ledarskapsfråga, i kombination med ett gediget arbete att involvera medarbetarna. Ett privat företag som är grundat av en person, typ IKEA, där är det egentligen enklast. Kamprad hade en rätt tydlig värdegrund och han tummade inte alltför mycket på den. Det gjorde att de som fick jobb på IKEA antingen delade värdegrunden eller lämnade. Det kunde vara kompetenta människor, men de passade inte alltid in i det tänk som IKEA står för. I det här fallet handlar det om tydlighet, vad står vår organisation för och sedan leva den fullt ut. Det finns säkert massor av avsteg från värdegrunden även i den organisationen, men det är ändå ett bra exempel på hur vi kan jobba på ett bra sätt för att nå framgång.
Jag har jobbat i en organisation som lade väldigt mycket fokus på värdegrundsarbete, där alla anställda involverades, fick diskutera vilka värderingar som var viktiga och också vad organisationens värdeord stod för. Det lades enormt mycket tid och resurser på detta, och det var totalt bortkastat. För det fanns inget intresse från ledningen att engagera sig själva. Vi följer våra ledare och då behöver de leva värdegrunden, för den smittar neråt. Den måste genomsyra varje rekrytering av nya chefer, som med rätt värdegrund i nästa steg rekryterar andra chefer eller medarbetare med rätt värdegrund. Problemet var att när högsta ledningen inte engagerade sig eller ens levde efter värderingarna själva, då blev värderingarna värdelösa. Du kan ha världens finaste ord på papper, men lever inte du som ledare det, så kvittar orden helt och hållet. Värdegrunden börjar med dig som ledare.
Rekrytera rätt
Ett generellt problem i våra organisationer är att vi rekryterar personer som inte har värderingar naturligt i sitt tänk. Vi rekryterar hellre personer med rätt utbildning, rätt kontakter eller med expertkompetens inom sitt område. Det här blir tydligare och tydligare ju längre upp i organisationen du kommer, om det inte finns en ledare i toppen som har det med sig i grunden.
En annan sak som gör värderingar värdelösa är, att när personer inom organisationen inte lever upp till de värderingar vi gemensamt kommit överens om eller som är bestämt ska gälla, så får det inga konsekvenser. Ibland undrar jag vad som krävs för att det ska bli konsekvenser för en person som inte lever upp till det de bör, som kanske behandlar människor illa och diskriminerande. Nej, vi har lättare att dela ut straff till någon som kommer försent eller faktiskt står upp för sina värderingar, än att göra något åt människor som beter sig illa mot kollegor och kunder. Speciellt inom offentliga organisationer, eftersom det inom privat verksamhet faktiskt minskar intäkterna om någon beter sig illa mot en kund.
De ovanstående problemen är alla ledarskapsfrågor. Dåliga ledare skapar dåliga organisationer. I större organisationer så kan hela företaget förpestas av en dålig VD eller annan toppchef. En sunkig värdegrund hos cheferna kommer skapa en sunkig värdegrund i de andra leden. De som inte delar rådande värderingar kommer lämna och söka sig till organisationer som lever sina värderingar.
Involvera medarbetarna
Den organisation jag arbetade i gjorde egentligen rätt, de involverade medarbetarna. Hade bara ledningen också involverat sig, så hade det blivit bra! I andra fall så sitter ledningen och kokar ihop vilka värderingar som ska råda och försöker sedan pressa ner det i organisationen. Vi har en stor statlig myndighet som håller på med det just nu… Problemet är att medarbetare idag vill känna sig delaktiga, det går inte att pressa ner en värdegrund på någon och förvänta sig att personen ska följa den. Det går bra när du har ett nystartat företag och ska börja anställa fler personer, då är det bra att ledarna skapat en tydlig värdegrund att rekrytera efter. Som Kamprad gjorde med IKEA. Det går inte i en organisation med tusentals anställda, då måste det finnas en extremt tydlig röd tråd genom allt. Från högsta chefen och ner till enhetschefer. Där chefer får en stor trygghet i vad värderingarna står för och att det finns en tydlighet att det är viktiga delar vid nyrekryteringar.
Sammanfattat betyder det att värderingar blir värdelösa när vi har värdelösa chefer (ej att förväxlas med att de skulle vara värdelösa människor, de är bara på fel plats eller i fel system…) Det finns bra sätt att jobba med värderingar i en organisation, men det kräver engagerade ledare som själva lever efter dem. Exempelvis Kommunal hade säkerligen en tydlig värdegrund, men ledningen levde inte efter den, och varför ska då en medlem ha något förtroende för organisationen mer?
Hur lyckas ni?
Så vad behöver vi göra och ha i en organisation för att lyckas skapa en tydlig värdegrund som företaget lever efter?
-Engagerade ledare i toppen av företaget, som lever som de lär och följer samma spelregler som alla andra förväntas följa
-Involvera medarbetarna
-Ta fram tre värderingar, eftersom vi minns i tre
-Förtydliga vad de tre orden betyder för er organisation
-Kommunicera den till personal och kunder, hela, hela tiden
-Gör det tydligt för alla ledare i organisationen att rekrytera medarbetare/chefer som ställer upp på värdegrunden
-Gör det tydligt vilka konsekvenser det får att inte leva upp till värdegrunden
-Utbilda chefer i frågorna, ge dem verktyg för att kunna föra samtal och diskussioner kring värderingar
-Titta ibland mer på vilka värderingar en person har, än formell kompetens, när det gäller tjänster som inte kräver viss utbildning
-Följ upp kring värdegrundsfrågor på möten mm.
-Använd er av kulturbärare inom organisationen, som får extra ansvar (och betalt) för att vara ambassadörer för värderingarna
-Premiera de som lever efter företagets värderingar
-Visa på goda exempel inom organisationen för att inspirera
Punkt 1 och 2 är avgörande för de andra, misslyckas du där så kommer resten bara ses som ett hyckleri och väcka ilska. Är det här lätt? Nej, men i många fall avgörande för att bygga en framgångsrik organisation, annars tappar du stjärnorna i organisationen. Så lev som du lär, involvera och kommunicera tydligt! Annars kommer era värderingar vara värdelösa!
I en stor organisation kommer det fortfarande vara problem med att personer inte lever efter våra uppsatta värderingar, för varje medarbetare har sina egna värderingar och matchar inte de hyfsat med organisationens, så kommer de inte heller leva efter dem. Därför är konsekvenser viktiga för de som inte anser sig tycka värderingarna är viktiga. Tillsammans med ett klart värdegrundstänk vid rekryteringar, så kommer det på sikt bli en mycket bättre organisation!
Jag kommer att återkomma många gånger till organisationers värderingar, det finns få saker som frustrerar mig mer i livet än oförmågan att få det här att fungera i praktiken! 🙂
Vi ses i en lyckligare och gladare morgondag!!
Happy Cato