Jag har i något inlägg skrivit att för att skapa en lycklig relation så behövs en bra kommunikation. För att skapa en lycklig organisation behöver ni en bra internkommunikation. Det ska vi titta vidare på idag.

Ni känner till det där slitna uttrycket ”Du måste älska dig själv först, innan du kan älska någon annan”. Det är först då vi kan lyckas bygga en långsiktig kärleksrelation. På samma sätt är det med att skapa en långsiktig framgång i en organisation. Du behöver lyckas med den interna kommunikationen, för att bli framgångsrik i den externa. För talar ni olika språk internt och externt kommer det för eller senare uppstå problem. Älskar ni inte era anställda, kommer också kunderna att överge er. Därför är internkommunikationen en så viktig del att jobba med.

I det arbete vi gör med att utbilda arbetsplatsambassadörer handlar en liten del om framgångsrik internkommunikation. Vi har ingen helhetslösning på hur företagen ska göra, det är högst individuellt, precis som lycka är olika för dig och mig. Däremot trycker vi hårt på vilka vinster det finns att jobba strategiskt med internkommunikationen och att det kommer påverka välmåendet för personalen, men också företaget som helhet.

Så vad finns det då för vinster med en bra och effektiv internkommunikation?

  • Ökad tydlighet i vad företaget vill uppnå
  • Minskade konflikter för alla vet vad företaget vill uppnå
  • Ökat engagemang och motivation
  • Bättre kundtjänst och högre uppskattning från kunder
  • Bättre förståelse för företagets värderingar och syfte
  • Ökad förmåga att lösa problem
  • Större flexibilitet (ex. att personal kan jobba hemifrån)
  • Mer upplevd rättvisa hos personal (ex. kring information)
Marcus Cato Sölvesborg happycato.se 9

I min föreläsning och kommande bok ”Den lyckliga arbetsplatsen” tar jag fasta på hur vi kan lyfta medarbetare från missnöjda till nöjda, från nöjda till engagerade och från engagerade till inspirerade. Kommunikation är en essentiell del av det, även om jag valt att inte ha med den som en egen del. Utan när vi gör de andra delarna rätt, kommer stora delar av internkommunikationen lösa sig. Då vet vi hur vi vad vi behöver kommunicera och varför. Sedan är det bara hur vi gör det som återstår.

Det vi kan vara säkra på är, att om företag ökade sitt fokus på tydlighet kring syfte, värderingar och vad vi vill uppnå på ett internt plan, då kommer både välmående och långsiktig framgång på köpet. Problemet är att vi hellre lägger tid och resurser på den externa kommunikationen. Som alltför ofta går stick i stäv med den interna…

Hur lyckas ni med internkommunikationen? Det enkla svaret är att ledningen lever som de lär, är tydliga med syfte och värderingar, plus att de brinner för att göra skillnad. Det svaret är inte populärt, för det är för de flesta ”svårt”. Istället skapar vi ett nytt intranät, skickar fler mail eller instiftar ytterligare några meningslösa möten…

Vi ses i en lyckligare och gladare morgondag!

Happy Cato